לפני מאתיים שנה איש לא ידע שקיים אלומיניום. היום זה בכל מקום – בפחים, מסגרות חלונות, אריזה, ואפילו גופי רכב. אי אפשר לחלוטין למצוא את הזמן, ולהסתמך לחלוטין על מיחזור.

לאלומיניום יש אישיות מפוצלת.

זה אולי נראה משעמם, אבל זו אחת המתכות המגניבות ביותר בטבלה המחזורית.

“שריפות אלומיניום די מפחידות,” אומרת אנדראה סלה, פרופסור לכימיה באוניברסיטת קולג’ בלונדון.

“כשאתה לוקח אלומיניום ושורף אותו, אתה מקבל אש מאוד מאוד אינטנסיבית.”

מנקודת מבט זו יתכן שהוא אינו אידיאלי לבניית מטוסים, אך הוא עולה על כוחו, הגמישות שלו וקלילותו יוצאת הדופן.

האלטר-אגו של המתכת הרכה, הניתנת לטיפול, הוא תחמוצת אלומיניום, המהווה עור על הטהור.

תחמוצת זו קשה כל כך שהיא משמשת לייצור נייר זכוכית וחומרים שוחקים אחרים.

בין אבני חן, ספיר – גבישים הנוצרים מתחמוצת – שני רק ליהלומים בקשיותם.

אכן, ישנה תעשייה צומחת לדליים תעשייתיים, המתאימה לשימוש בזכוכית חסינת כדורים, חלונות מטוס ובקרוב – תצוגות סמארטפון בלתי ניתנות לביצוע.

אף על פי שהאלומיניום הוא היסוד השלישי בשכיחותו בקרום כדור הארץ, הוא לא היה מבודד עד 1825, ונשאר כה נדיר עד שהוערך יותר מכסף במשך עשרות שנים.

הסיבה שהיא נותרה מוסתרת לאורך זמן, שלא כמו זהב או כסף, היא שהיא תגובתית מכדי שתתרחש בצורתה הטהורה.

במקום זאת הוא נמצא כבוקסיט, לשעות שחומות אדמדמות שנקראו על שם העיירה הצרפתית לס באוקס, שם התגלה לראשונה.

הבוקסיט נמצא ברחבי העולם וזה החלק הקל. הרבה יותר מסובך מלהוציא את המתכת. רק בשנת 1886 פיצחו אותו צרפתי ואמריקאי.

צריך להמיס את הבוקסיט במינרל אחר בשם קריוליט ואז להעביר דרכו זרם חשמלי, המפריד בין אטומי החמצן מאלומיניום. דרוש ארבעה טונות של בוקסיט כדי לייצר טון אלומיניום.

התהליך הוא עתיר אנרגיה ולכן יקר.

אבל מיחזור אלומיניום משתמש בשבריר מהאנרגיה.

ניק פדן, מי שאחראי על קניית מתכת גולמית עבור נובליס, היצרנית הגדולה בעולם של יריעות אלומיניום מגולגלות, “פחיות משקאות ממוחזרות תוך 60 יום. אז סודה חוזרת על המדפים כעבור 60 יום”.

ברגע שיש לך את המתכת, אתה יכול להשתמש בה שוב ושוב, כמעט ללא הגבלת זמן.

“זה אחד החומרים הבודדים שניתן למחזרם במאה אחוז”, אומר מאדן.

“אם הביקוש יפסיק לצמוח וגרוטאות חוזרות משימושים ישנים יותר כמו מבנים בעתיד, אז זה יתחיל להפחית את הצריכה הראשונית הנדרשת”, אומר מאדן.

אולם לעת עתה הביקוש גובר, ויצרניות הרכב הן אחת הסיבות לכך. משמעותם של גופי רכב קלים יותר יעילות דלק, תאוצה ובלימה טובים יותר ופליטת פחמן נמוכה יותר.

בנובליס חלה עלייה של 25% בביקוש מיגואר לנד רובר, שזה עתה החלה בייצור Range Rovers באלומיניום.

המכונית החדשה משתמשת ב -25% פחות דלק מכיוון שגופה קל יותר ב -39%, מה שעוזר להפחית את המשקל הכולל של המכונית ב -420 ק”ג.

“זה המקבילה לחמישה אנשים”, אומר ניק רוג’רס, מנהל קו הרכבים של ריינג ‘רובר.

“אני יודע, אם אתה מדמיין שאתה מסתובב עם המשפחה שלך – אתה מרגיש את משקל הרכב.

“כשאתה נכנס לריינג ‘רובר ספורט החדש, כל המשפחה שלך הלכה.”

נכון לעכשיו, נובליס משיגה כמעט 50% מאלומיניום מאלומי זבל – פחים ריקים, כלי רכב גרוטים, אתרי הריסה – והיא שואפת להעלות את זה ל -80% עד 2020.

אתגר אחד הוא להבטיח שיותר אלומיניום ימצא את דרכו אל לולאת המיחזור.

“בבריטניה אני מאמין ששיעור המיחזור [של פסולת אלומיניום ביתית] הוא כ 75%”, אומר מאדן.

או שעדיין נחוץ כריית בוקסיט בימי נכדינו

כוכב אלומיניום, קיבוץ יגור, מיקוד 30056, מכירות ושירות לקוחות 6579*